Monday, October 15, 2007

دریای کاسپین

این المستشفی؟

تا کنون دیده اید یا شنیده اید که کسی از یک طرف به پول احتیاج پیدا می کند و از سوی دیگر چون منبعی برای آن نمی یابد مجبور به فروش ساعت مچی , انگشتر یا گردن بند می شود و خریدار هم از این موقعیت فروشنده استفاده کرده و اشیا را به بهایی ناچیز می خرد. این شرایط در هر زمانی و در هر معا مله ای می تواند پیش بیاید وقتی یکی از طرفین معامله در نقطه اوج ضعف خود و دیگری در موضع برتر قرار داشته باشد , طرف قوی تر می تواند از قدرت خود برای عدم پرداخت بخشی از بهای معامله تستفاده نماید.

بر کسی نا پیدا نیست که جمهوری اسلامی دریکی از ضعیف ترین موقعیت های سیاسی خود است. طبیعتن هر گونه معامله ای که در این ارتباط دریای کاسپین صورت بگیرد طرف قویتر سعی خواهد کرد امتیازات بیشتری بگیرد و طرف ضعیف تر مغبون خواهد بود و مثال همان انگشتر فروشی خواهد داشت که در وقت معامله فقط بهای مورد نیاز برای رفع مشکل خود را می طلبد نه بهای اصلی معامله را. مشکل جمهوری اسلامی هم امروزه بر کسی پنهان نیست. ج.ا قسمتی از ایران را می دهد به نظر خود وسیله ای (اتم) برای بقا ودوام خود داشته باشد.البته در منطق ج.ا , نظام خود را مغبون نمی داند چون به گمان خود از کیسه ملت خرج کرده است نه از کیسه خود. اما امان از روزی که ملت حساب بخواهند.

روزگاری برای گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا رفته بودم سوریه . شب هنگام دردی از انگشتان و قفسه سینم آغاز شد. هنگام سحر آنچنان درد داشتم که به حالت تهوع دچار شدم. کشان کشان خودم را به پذیرش رساندم و پرسیدم : «یا اخی ، این مستشفی؟ » (بعد ها فهمیدم این درد معده بوده که در ماه عذاب رمضان عود کرده بوده است.) اگر منافع ملی را معیار قرار دهیم . عملکرد ج.ا چه چپ و چه راست بسیار ضعیف و دردناک بوده است, چرا که آنان هر دو حفظ نظام را بر هر چیزی مقدم می دانند با شنیدن داستان خزر بر خود و ایرانی بودم شرم کردم وآنچنان دردی از این ج.ا مرا فرا گرفته است که به حالت تهوع رسیده ام می خو اهم از این حاکمان عرب بپرسم: «این المستشفی؟ »

1 comment:

Unknown said...

فکر نمیکنم که از نظر سیاسی و استراتژیک ایران اکنون در موضع ضعف باشد. اگر بود در مورد حقوق هسته ای خود عقبنشینی میکرد. در موضع قدرت نیست، ولی در موضع ضعف هم نیست. تنها چیزی که در موضع ضعف است از نظر اقتصادی است، چون تمام پول نفت رو داره صرف کارهای نظامی میکنه.