Wednesday, October 17, 2007

پیام انگلیسی برای رهبران ایران؟

پیام انگلیسی برای رهبران ایران؟


چندی پیش عده ای انگلیسی که گفته می شد وارد آبهای ایران شده بودند توسط جمهوری اسلامی دستگیر شدند و اتهاماتی به آنها وارد شد از جمله جاسوسی. بعد از تلاش های دیپلماتیک دولت انگلیس پیامی به ایران فرستاد و تونی بلر اعلام کرد که 48 ساعت آینده تعیین کننده خواهد بود. در کمتر از 48 ساعت رییس جمهور ایران از این جاسوسان دیدار کرد و به آنها کت و شلوار و شیرینی داد و آنان را رهسپار کرد. متن پیام چه بوده است , پنهان است.

ولادمیر پوتین به ایران آمد بر خلاف آنچه که احتمال می رفت که ممکن است جمهوری اسلامی زیر بار قرار دادی نا عادلانه در مورد خزر برود مذاکرات بر روی پرونده هسته ای ایران تمرکز یافت. پوتین در دیدار با رهبر ج.ا صحبت اصلی خود را در مورد پرونده هسته ای انجام داد. اینکه چرا رهبر را خطاب قرار داه نه احمدی نژآد را , به نظر من بر می گردد شناخت کامل آنها از مسایل داخلی ایران و ایینکه احمدی نژاد هم مانند خاتمی چیزی جز تدارکات چی نیست.

این مذاکرات توسط برخی از رسانه ها به «پیشنهاد اتمی پوتین » تعبیر شد اما علی لاریجانی از آن به عنوان «پیغام خاص »تعبییر کرد. طبیعتن تفاوتی است بین پیشنهاد و پیغام. پیشنهاد پوتین می تواند به اینگونه باشد که راه حلی ارایه شود و انتخاب به شنونده واگذار شود . پیغام , پیغام دهنده ای هم دارد. با توجه به مذاکرات پوتین قبل از آمدن به ایران با آلمان و فرانسه وبعضی مقامات آمریکا سوال اینست که آیا آنان پیغام دهنده هستند ؟ و آیا پیغام از همان مدل پیغام انگلیسی است؟ و آیا اعلام مذاکره لاریجانی در هفته آینده در همین راستا انجام می گیردو به معنی آن است که ج.ا تصمیم خود را گرفته است؟با توجه به این نکته که خود ج.ا اولین خبر مذاکره را اعلام کرده است. باید دید هفته آینده چه اتفاقی می افتد.

اما در همین راستا اسم بردن از «جنگ جهانی سوم» در خور توجه است. چرا جهانی؟ آیا در صورت وقوع هر گونه جنگی قرار است پای کشور های دیگر هم در این میان باز شود؟ متحدان ج.ا از سوریه گرفته تا حزب الله و دیگران در این اندازه نیستند که بخواهد جنگ جهانی نام بگیرد. این عبارت ممکن است برگردد به محتوای مذاکرات پوتین در اروپا. آیا در صورت بروز هر گونه جنگی آیا روسیه هم وارد جنگ خواهد شد؟

No comments: